اينکه کساني مي گويند نبود شوراي نگهبان باعث شد مجلس اول مجلس بسيار مطلوبي شود، آيا انتخاب بني صدر هم در غياب شوراي نگهبان کار خوبي بود؟
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دکتر جواد منصوري اولين فرمانده سپاه پاسداران و معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامي در گفتوگو با شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ با اشاره به بيثباتي ساختارهاي انقلاب اسلامي در اوايل انقلاب گفت: بلا فاصله پس از پيروزي انقلاب عليرغم بهم ريختگي عمومي که در کشور وجود داشت و نظام مستقر فروپاشي شده ونظام جديد هنوز شکل نگرفته بود، حضرت امام(ره)اصرار داشتند به اينکه هر چه زودتر بايد ساختارهاي نظام شکل بگيرد و براي اين کار از همان ابتدا بحث همهپرسي در مورد نوع نظام را مطرح کردند.
وي افزود: برگزاري همهپرسي واقعاً پديده کاملاً غير معمول وعجيبي بود که مثلاً پنجاه روز بعد از پيروزي انقلاب در سراسر کشورهمه پرسي در مورد نوع نظام انجام ميگيرد و هيچ کسي باور نميکرد که چنين برنامهاي به اين خوبي و با کمترين مسئله برگزار شود.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامي با بيان اينکه پس از همهپرسي مسئله قانون اساسي مطرح شد ومراحل ديگري که براي شکل گيري ساختار نظام لازم بود، انجام گرفت خاطر نشان کرد: بعد از مسئله قانون اساسي، بحث تشکيل مجلس خبرگان بود، در مورد تشکيل مجلس خبرگان هم خيلي ها مخالف بودند، علت اين بود که حالا صرف نظر از مسئله انتخابات وترکيب اعضاي مجلس بحث اين بوداز نظر امنيتي واز نظر وضعيت شکلگيري گروها واحزاب تبعاً اين مجلس نمي تواند به خوبي کارش را پيش ببرد.
منصوري تصريح کرد: ولي حضرت امام(ره) فرمودند نه شما اين کار را انجام بدهيد وپيش ببريد و پس از ناکيد امام(ره) انتخابات مجلس خبرگان برگزار شد ومجلس تأسيس شد وجالب اين است که حتي گروه هاي معارض با انقلاب اسلامي هم در مورد انتخابات مجلس خبرگان حرفي نداشتند که بزنند چرا که متوجه شدند کار به يک شکل سالمي انجام گرفته است.
وي با اشاره به اينکه تصور برخي در خصوص نبود بررسي بر صلاحيت کانديدهاي مجلس اول در اوايل انقلاب اشتباه است اظهار داشت: بعد از تصويب قانون اساسي، قاعدتاً مرحله به مرحله بايد به سمت اجراي قانون اساسي پيش ميرفتيم که در اولين مرحله بحث انتخاب رياست جمهوري بود؛ براساس قانون اساسي مي بايست شوراي نگهبان تشکيل ميشد و چون در اين مقطع شواري نگهبان تشکيل نشده بود بنابراين يک گروهي را حضرت امام(ره) منصوب کردند که به صلاحيت کانديداها رسيدگي کنند بنابراين اين تصّور که اصلاً هيچ بررسي در مورد صلاحيت کانديداها نشد کاملاً اشتباه است.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامي با بيان اينکه موسوي خوئينيها از جمله افرادي بود که بر صلاحيت کانديدهاي انتخابات نظارت داشتند گفت: با تشکيل گروهي براي نظارت برصلاحيت کانديدها، در واقع براساس قانون اساسي نوعي شوراي نگهبان به وجود آمد و اين مطلب که مي گويند هرکسي ثبت نام کرده بود را به عنوان کانديدا رياست جمهوري وملت معرفي کردند صحيح نيست.
منصوري افزود:.بعد از انتخابات رياست جمهوري وانتخاب رئيس جمهور نوبت به انتخابات مجلس شوراي اسلامي رسيد در اينجا هم باز به نوعي اين کار اتفاق افتاد و نکتهاي که بايد به آن توجه داشت اين است که داوطلبان نمايندگي مجلس خيلي زياد وهمه مدعي و معتقد بودند که صاحب رأي هستند و صلاحيتشان از بقيه بيشتر است به خصوص گروههاي معارض خيلي روي اين قضيه حرف داشتند وبه طور جدي فکر مي کردند که تنها اميد بقايشان در آينده اين است که در مجلس حضور داشته باشند.
وي با اشاره به اينکه متولي احراز صلاحيت کانديدها در آن زمان کميتهاي بود که در وزارت کشور تاسيس شده بود عنوان کرد: قطعاً وزارت کشور تمام کساني که ثبت نام کردند را تأييد نکرد، به دليل اينکه بعضيها رسماً کانديداي سازمان فداييان خلق يا حزب توده و...بودند يا بعضي از افرادي که به هر حال شهرت خوبي نداشتند رد شدند.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامي خاطر نشان کرد: سوابق بررسي صلاحيت کانديدهاي مجلس اول در وزارت کشورموجود است و اين تصّور که اساسا درجمهوري اسلامي به صرف اينکه افراد ثبت نام کنند و بعداين مردم باشند که گزينش را انجام بدهند غير واقعي است وبراساس قانون اساسي بايد يک بررسي اوليه انجام شود.
منصوري گفت: با وجود اينکه کانديدهاي مجلس اول همه احراز صلاحيت شده بودند اما در مجلس اول افرادي را داشتيم که فاقد صلاحيت نمايندگي بودند و حتي بعدها به عنوان عناصر نامطلوب در آمدند.
وي با اشاره به اينکه بنيصدر قصد داشت افراد خاصي را به عنوان نماينده مجلس به مردم تحميل کند اظهار داشت: بعد از انتخابات رياست جمهوري جامعه روحانيت مبارز تهران متوجه شد که رئيس جمهور آنچنان که فکر ميکردند صلاحيت ندارد و نهتنها قصد دخالت در انتخابات مجلس را دارد بلکه سعي ميکند از طريق تأييديه جامعه روحانيت وساير گروها کار خودش را انجام دهد که جامعه روحانيت از اين موضوع احساس خطر کرد و با حزب جمهوري اسلامي وارد مذاکره شد.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامي تصريح کرد: در اين مذاکره تعدادي از افراد حزب که قبلاً معرفي شده بودند حذف شدند تا تعداي از افراد جامعه روحانيت مبارز را اضافه کنند بدين ترتيب ائتلاف انجام گرفت و تا 48 ساعت قبل از انتخابات ليستي منتشرشد به نام ائتلاف بزرگ که من جزء همان دسته از کساني بودم که از ليست حزب جمهوري اسلامي کنار گذاشته شدم تا کسان ديگري که خيلي هم مؤثر بود به ليست اضافه شوند.
منصوري گفت: با اين ائتلاف، وزن نيروهاي انقلابي وخط امام ونيروهاي با کيفيت انقلاب در مجلس اول بسيار بالا رفت. اما معناي اين حرف اين نيست که افردا کم صلاحيت يا بي صلاحيت وارد اين مجلس نشدند، بنابراين مجلس اول ترکيبي بود از تعداد افراد با صلاحيت و افرادي که در انقلاب خدمات زيادي کرده بودند اما در عين حال تعدادي هم بودند که چه به دليل شهرت قبليشان ويا به دليل حضور در دولت موقت ويا به دليل اينکه گروهاي معارض با انقلاب اسلامي اين اشخاص را به خودشان نزديکتر ميديدند، رأي آوردند ودر عين حال درمجلس آنقدر نتوانستند تاثير گذار باشند علتش هم اين بودکه در اکثريت نبودند.
وي افزود: اينکه گفته مي شود چون شوراي نگهبان تأسيس نشده بود پس مجلس اول بهترين مجلس بود، غلط است.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامي اظهار داشت: همه ي مردم ايران شاهد اين هستند از روز اولي که اولين مجلس شوراي اسلامي تشکيل شد تا امروز در تمام دوره هاي مختلف آزادي بحث در مجلس وجود داشته بنابراين اين تصور که ما فکر کنيم فقط در مجلس اول آزادي وتضارب آرا بوده اشتباه است؛ همين امروز در مجلس بر سر مسئله برجام اختلاف نظرهاي شديدي بود و حرف هايشان را مي زدند، چه کسي جلوي حرف کسي را در مجلس گرفته است ، بنابراين بعضي از اين حرف ها مغالطه وتحريف واقعيت است.
منصوري ادامه داد: واقعيت اين است که مجلس يک تريبون آزاد است براي همه نمايندگان؛ اما بعضيها براي اينکه حرف خودشان را به کرسي بنشانند و اثبات کنند، صحبتهايي ميکنند که صددرصد تحريف واقعيت است.
وي تصريح کرد: بنابراين اين مسئله که فکر کنيم در مجلس اول تضارب آرا وجود داشته ودر مجالس ديگر نبوده کاملاً غلط است. فکر کنيم چون شوراي نگهبان تأسيس نشده بود پس بهترين مجلس هم بوده اين هم غلط است.البته اين مسئله است،در دوره اول تعداد زيادي از کساني که سالها درجريان انقلاب با تجربه شده بودند وشهرت پيداکرده بودند به مجلس راه پيدا کردند ولي به تدريج مجلس آمد به سمت انتخاب کارشناسان ومتخصصين يعني اگر در حال حاضر در مجلس(آخرين مجلس)ترکيب متخصصين نسبت به مجلس اول گرفته شود، شاهد تفاوت بسيار زيادي خواهيم بود.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامي با اشاره به اينکه درصد متخصصين و مديران در مجلس نهم خيلي بيشتر از مجلس اول است گفت: مجلس اول بيشتر از شخصيت هاي انقلابي تشکيل شده بود و البته چاره اي هم جز اين نبود وخيلي هم زحمت کشيدند براي انقلاب ولي مجلس جاي افراديست که تخصص دارند وتجربه کار دارند و بنابراين بنده اعتقاد دارم مجلس نهم از مجلس اول بهتر است و مجلس دهم ممکن است از مجلس نهم بهتر باشد.
منصوري در پاسخ به اين سوال که " عملکرد مجلس اول را در ماجراي عزل بنيصدر چگونه ارزيابي ميکند؟" اظهار داشت: جامعه روحانيت مبارز تهران وتعداي قابل ملاحظه اي از اعضاي نهادهاي انقلابي مثل دادگاها مثل کميتهها، مثل روحانيون شهرستانها، بعد از انتخاب رياست جمهوري ناگهان مواجه شدند با يک پديدهاي که اصلاً از قبل فکر نميکردند و آن اينکه بني صدر بيش از آنکه متعلق به انقلاب باشد متعلق به ضد انقلاب است.
وي در ادامه خاطرهاي از کارشکنيهاي بنيصدر نقل کرد و گفت: روز 22بهمن سال58بني صدر تازه رئيس جمهور شده بود، همزمان با اولين سالگرد پيروزي انقلاب مراسمي در ميدان آزادي برقرار شده بود. من درآن زمان فرمانده سپاه بودم. رفتم در جايگاههايي که درست کرده بودند نشستم، آقاي خلخالي آمد کنار من نشست و بنيصدر کمي با فاصله از آقاي خلخالي بود، نشسته بود.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامي ادامه داد: آقاي خلخالي به من گفت که پاسداران در گنبد تعداي ازسران تجزيه طلب خلق ترکمن را دستگير کردهاند و بايد محاکمه شوند اما بنيصدر مخالف است واجازه نميدهد، من اينکار را ميکنم، و بعد ميگويم منصوري فرمانده سپاه دستور داد شما هم چيزي مطرح نکنيد.
منصوري افزود: برنامه تمام شد و آقاي خلخالي همان ساعت 1بعد ظهر مستقيماً رفت گنبد و در آنجا دادگاه تشکيل داد وهمان شب چهار نفر از سران خلق ترکمن اعدام شدند و اعلام شد منصوري دستور اعدام را داده است، يعني آقاي خلخالي ميدانست ماهيت اين آقا چيست.
وي اظهار داشت: پس از اينکه هويت واقعي بنيصدر براي همه روشن شد، مجلس زير بار کساني که بني صدر پيشنهاد ميکرد نرفت و گفت فقط رجايي؛ ديديد که بني صدر چقدر عليه شهيد رجايي حرف زد انتفاد کرد واينجا بود که گفت رئيس جمهوري که اختيار ندارد، رئيس جمهوري که مجلس با او همراه نيست به درد نمي خورد من که ماشين امضا نيستم که هر چه مجلس تصويب کرد من امضا کنم، بدهم به دولت اجرا کند، نه مجلس را قبول دارم نه دولت را.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامي گفت: اکثريت مجلس اول نيروهاي شجاع انقلابي بودند و کاملاً مقابل انحرافات ايستادند. اگر با خود مجلس اول بود شايد شش ماهه بني صدر را بيرون انداخته بودند ولي به ملاحظه امام صبر کردند. زماني که حضرت امام(ره) بني صدر را از فرماندهي کل قوا برداشت آنها هم عزلش کردند، اواسط سال 59 مجلس آمادگي داشت بني صدرا عزل کند، صحبت هايي که شهيد ديالمه عليه بني صدر در مجلس کرد مربوط به سال 59 است ، شهيد آيت، داستان نوار وکودتاي آيت در سال 59 بود و ...!
منصوري ادامه داد: اينکه کساني مي گويند نبود شوراي نگهبان باعث شد مجلس اول مجلس بسيار مطلوبي شود، آيا انتخاب بني صدر هم در غياب شوراي نگهبان کار خوبي بود؟ رئيس جمهور ضد انقلاب آمد در صحنه وکشور را با آن بحران ها روبه رو کرد واين مطلب خيلي مهمي است واگر هوشياري تعدادي از اشخاص متعهد و دلسوز نبود و اگر نبود زحمات عده اي از نيروي هاي انقلابي، شايد مجلس اول هم به سرنوشت رئيس جمهور دچار ميشد.
وي افزود: در بهمن واسفند58 عدهاي شبانه روز زحمت کشيدند تا توانستند ماهيت بني صدر را براي مردم مشخص کنند و خطر مجلس فرمايشي بني صدر را براي مردم نشان دهند وگرنه ممکن بود افرادي مثل غضنفرپور بيايند؛ سلامتيان آمد در مجلس ديديد که چه کرد. همان يک نفر از نزديکان بني صدر بود، بنابراين نمي توانيم بگوييم که اگر شوراي نگهبان نباشد يک مجلس و منتخبان خوبي انتخاب مي شوند.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامي با بيان اينکه عده اي به دليل داشتن مفاسد اقتصادي از رد صلاحيت ميشوند نه داشتن مواضع خاص سياسي اظهار داشت: اگر ما قوه قضاييه نيرومندي داشتيم که با افراد متخلف از قانون در زمان تخلفشان برخورد ميکرد بسياري از کساني که سوء استفاده ميکردند شناخته ميشدند، بنابراين اينها مجالي براي اينکه بيايند خودشان را به عنوان کانديدا معرفي کنند نداشتند، متأسفانه اين پرونده ها بدون رسيدگي ميماند ودر زمان انتخابات مطرح ميشود، شوراي نگهبان هم ميگويد اگر قوه قضاييه رسيدگي نکرده دليل نميشود من ناديده بگيرم،در واقع اگر شوراي نگهبان بخواهد به صرف اينکه کسي ثبت نام کرده فقط نگاه کنند به کارهاي جاري انتخابات که درست انجام گرفته يانه(مثلاً تقلب يا عدم تقلب) آن وقت افرادي با آن سابقههاي اقتصادي،اخلاقي و..وارد مجلس مي شوند.
*امام(ره) حمايت عجيبي از شوراي نگهبان کرد
* امروز دليل حمايت قاطعانه امام(ره) از شوراي نگهبان مشخص شد
*کساني که در شوراي نگهبان رد شده اند حتي حاضر به شکايت نشده اند
منصوري گفت: به اعتقاد من حضرت امام(ره) خيلي از قضاياي آينده اين انقلاب را ميديدند، کتاب صحيفه نور راببينيد... ويکي از مسائلي که ايشان پيش بيني کرده بود اين بود که يک روزي در کشور راجع به شوراي نگهبان حرف زده خواهد شد لذا ايشان حمايت عجيبي از شوراي نگهبان کرد وآن زمان شايد براي خيلي ها سؤال بود چرا ايشان اينطور به نفع شوراي نگهبان صحبت ميکنند حالا معلوم شد به چه دليل آن روز ايشان آن حمايت قاطع را انجام دادند که در هر زمان ديگري کساني بخواهند در مورد شوراي نگهبان کار کنند موضع امام را بدانند.
وي افزود: امام(ره) خطاب به شوراي نگهبان صريح ميگويند مبادا شما کوتاه بياييد، نسبت به وظيفه تان سازش کنيد ، لحظه اي با تطميع وتبليغ، با خواهش و تمنا شما کوتاه نيايد ،جالب است، آيت الله جنتي زماني که مجلس ششم تشکيل شد ايشان به صراحت گفتند وزارت اطلاعات وقت، اطلاعات مورد نياز را مربوط به بعضي ازآدمها به ما نداد و بعضي بدين شکل وارد مجلس شدند.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامي ادامه داد: اگر وزارت اطلاعات آنچه که در مورد عملکرد افراد دارد را در اختيار شوراي نگهبان قرار دهد طبيعتاً شوراي نگهبان کساني که در گذشته تخلفات قانوني و اخلاقي داشتند را تأييد نميکند و زماني که وزارت اطلاعات اين پرونده ها را به شوراي نگهبان ندهد آنها هم که علم غيب ندارند، کسي را تأييد يا رد کنند..وجالب است بارها اتفاق افتاده به کساني که شوراي نگهبان ردشان کرده گفته شده برويد شکايت کنيد اما خودشان نرفتهاند چون ميدانستند که پروندهشان چيست!
منصوري در پايان گفت: حتي اگر در قانون اساسي راجع به شوراي نگهبان حرفي نزده بودند عقلاً ما خودمان بايد ميآمديم و يک شورايي درست ميکرديم تا افراد اصلح را از افراد مورددار جدا کند چرا که مسئوليت و نمايندگي مردم را نميشود به هر کسي سپرد و مملکت را نميتوان به دست عدهاي افراد معلومالحال سپرد.